Beste leerkracht,
Leuk dat jullie deze webquest gaan maken. Voor u als leerkracht daarom een speciaal kopje met uitleg over deze schitterende ontdekking van ons heelal.
Deze webquest bestaat uit 3 lessen en zelfstandig werken van de leerlingen. Les 1 bestaat uit de introductie en de kennis over planeten. Les 2 is het zelfstandig werken aan tussenopdrachten. Hier vindt ook een klassikale les plaats, muziek-Engels. Voordat les 2 wordt geïntroduceerd is er een klein controle moment met een quiz. Leuk is om achter de quiz de muziek-Engels les te geven.
Op de pagina met het kopje inleiding vindt u een introductie en de indeling van de website. Vanaf dit startpunt kunnen de leerlingen zelfstandig aan het werk gaan met behulp van het werkboekje.
De pagina kennis-planeten is een webpagina waar de leerlingen kennis op doen van ons zonnestelsel. Welke planeten hebben wij in ons zonnestelsel? Hierbij is het doel: kennis opdoen van ons zonnestelsel en de planeten. De leerlingen maken de opdrachten in het werkboekje hierbij. In het werkboekje wordt kennis opgedaan en worden er levensbeschouwelijke vragen gesteld.
Het volgende kopje is stappenplan-ontwerp je eigen planeet. De leerlingen gaan hier actief aan de slag met de opgedane kennis van de planeten. Zo denken ze na over het zonnestelsel en het leven. Met behulp van tussenopdrachten worden de leerlingen geleid naar de eindopdracht. Let op: de les muziek - Engels is een klassikale opdracht die in les 2 wordt gegeven na de quiz.
Deze eindopdracht is te vinden onder het kopje eindopdracht-maak je eigen planeet. De leerlingen maken de planeet die zij ontworpen hebben. Dit is een beeldende vorming opdracht. Let hierbij op vorm, kleur en structuur.
Tot slot maken de leerlingen een korte presentatie (5 minuten) waarbij ze hun planeet presenteren. Het kopje afsluiting vertelt de leerlingen wat er van hen verwacht wordt. Ook het beoordelingsformulier staat op de website, onder het kopje beoordeling.
Werkvormen
De leerlingen werken in groepjes van 2/3 of 4-tallen. Dit ligt geheel aan de groepsgrootte en wensen van de leerlingen en de leerkracht. Daarnaast wordt er in les 2 gewerkt met de coöperatieve werkvorm de placemat. Dit wordt gedaan om de leerlingen eerst zelf de som te laten uitrekenen en vervolgens met elkaar in gesprek te laten gaan. De leerlingen kunnen van elkaars reken strategieën leren.
Ontwikkeling
De leerlingen werken aan de sociaal-emotionele, morele en levensbeschouwelijke ontwikkeling. Zij werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling door het nadenken over de eigenschappen van henzelf en anderen. Daarnaast leren zij respect te hebben voor elkaar en elkaars ideeën. Dit wordt ontwikkeld tijdens de presentaties.
De morele ontwikkeling wordt vormgegeven door middel van het nadenken over het omgaan met de planeet, met elkaar, regels en eigenschappen. De leerlingen bedenken hoe zij op deze vlakken hun eigen planeet willen vormgeven.
Aan de levensbeschouwelijke ontwikkeling wordt gewerkt door na te denken over het leven, jezelf en de omgeving.
Doelen en middelen
De doelen waaraan wordt gewerkt in de webquest zijn afkomstig van de website van Tule/SLO:
Les 1
Mens en samenleving
Kerndoel 34
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEnWereld/F-L34.html
Mens en samenleving
Kerndoel 39
De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEnWereld/F-L39.html
Natuur en techniek
Kerndoel 46
De leerlingen leren dat de positie van de aarde ten opzichte van de zon, seizoenen en dag en nacht veroorzaakt.
http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEnWereld/F-L46.html
Lesdoelen les 1
- Aan het einde van de les weten de leerlingen uit welke planeten het zonnestelsel bestaat.
- Aan het einde van de les hebben de leerlingen basiskennis over de planeten opgedaan.
- Aan het einde van de les hebben de leerlingen nagedacht over filosofische vragen en kunnen deze op gemiddeld niveau beantwoorden.
Leer- en hulpmiddelen
- Werkboekjes
- Webquest "ruimtelessen"
- Chromebooks (of een andere device waarop de webquest kan worden geopend)
- Pen of potlood
- (Eventueel oortjes of koptelefoon)
Les 2
Engels
Kerndoel 13
De leerlingen leren informatie te verwerven uit eenvoudige gesproken en geschreven Engelse teksten.
http://tule.slo.nl/Engels/F-L13.html
Muziek
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren.
http://tule.slo.nl/KunstzinnigeOrientatie/F-L54.html
Mens en samenleving
Kerndoel 34
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEnWereld/F-L34.html
Lesdoelen les 2
- De leerlingen leren het liedje over de planeten.
- De leerlingen kunnen de woorden closest, outside, coldest en volcano vertalen.
- De leerlingen maken bodysounds bij het liedje.
- Aan het einde van de les hebben de leerlingen gekeken naar hun eigen (uiterlijke en persoonlijke) eigenschappen en naar die van een ander. Ze kunnen hier beschrijven wat zij belangrijk vinden aan deze eigenschappen en dit onderbouwen.
Leer- en hulpmiddelen
- Tekst van het liedje
- Digibord (Voor de Planet song: https://www.youtube.com/watch?v=noiwY7kQ5NQ)
- Het lichaam (voor de bodysounds)
- Werkboekje
- Pen of potlood
- (Eventueel oortjes of koptelefoon)
- Liniaal
- Placemat (coöperatieve werkvorm)
- Quiz (deze kan vorm worden gegeven naar eigen wens)
Les 3
Beeldende vorming
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken,
om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
http://tule.slo.nl/KunstzinnigeOrientatie/F-L54.html
Kunstzinnige oriëntatie
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
http://tule.slo.nl/KunstzinnigeOrientatie/F-L55.html
Lesdoelen les 3
- Vorm;
In de les ‘Ontwerp je eigen planeet’;
De kinderen hebben tijdens hun ontwerp nagedacht over een ruimtelijke vorm voor hun planeet. Zij kunnen de keuze voor deze vorm toelichten. De vorm past bij de overige ideeën van de kinderen over hun eigen planeet.
In deze les (‘Maak je eigen planeet’);
Kiezen de kinderen het materiaal die bij de vorm van hun planeet past.
Voorbeeld; De kinderen hebben bedacht dat zij een ‘voetbalplaneet’ willen maken, logischerwijs wordt de vorm van de planeet rond.
- Textuur
In voorafgaande lessen hebben de kinderen kennis gemaakt met andere planeten. Deze planeten hadden verschillende texturen. De kinderen hebben ook nagedacht over de textuur die zij aan hun planeet willen toevoegen.
In deze les (‘Maak je eigen planeet’);
Kiezen de kinderen materialen waarmee zij (verschillende) texturen kunnen toepassen op hun eigen planeet. Dit moet passen bij de eerdere ideeën. Krijgen de kinderen een extra idee tijdens deze les, wordt dat ook niet afgekeurd. Dit met de reden dat je geïnspireerd kan raken door de materialen die je ziet.
Voorbeeld; De kinderen hebben de ‘vakantieplaneet’ bedacht. Hierbij denken zij aan zon, zee en strand. Texturen die je aan de planeet kunt toevoegen zijn; zand (ruw) voor het strand en glad (papier o.i.d.) voor het water.
- Kleur
De kleur van de planeet is ook belangrijk. Gebruik je meerdere kleuren of een kleur. Welk gevoel hoort er bij jouw planeet. Hier denken de kinderen ook over na.
Voorbeeld; De kinderen hebben een planeet waar iedereen altijd vrolijk is. De bedoeling is dat de kleur van de planeet dit idee weerspiegelt. Er wordt dan gekozen voor een vrolijke, bijvoorbeeld gele kleur.
- Ruimte
De kinderen werken in deze les voor de planeet met ruimtelijke figuren. Bij het ‘versieren’ van de planeet wordt nagedacht over welke ruimte er van de planeet wordt gebruikt.
Voorbeeld; De kinderen hebben een ‘voetbalplaneet’ ontworpen. Het ruimtelijke figuur zal dan logischerwijs een bol zijn.
- De leerlingen geven aan het einde een presentatie waarin zij hun keuzes voor de eigen planeet kunnen verantwoorden.
Leer- en hulpmiddelen
- Verschillende materialen, naar wens, om de eigen planeten te maken (zie werkboekje leerlingen)
- Webquest
- Werkboekjes
- Pen of potlood
Raakvlakken met andere vakken
Hieronder staan de vakken die met elkaar zijn gecombineerd in de webquest.
- Levensbeschouwing [nadenken over jezelf en het leven, zowel op aarde als buitenaarts]
- Aardrijkskunde [zonnestelsel met planeten]
- Natuurkunde [zonnestelsel met planeten]
- Beeldende vorming [maken van een eigen planeet]
- Muziek [de planet song]
- Engels [de planet song]
- Rekenen [boodschappen]
- Rekenen [afstanden en tijd]
Hieronder vindt u de bestanden van het werkboekje en het antwoordenblad (dit is tevens een antwoordenboekje, zodat de leerlingen ook zelf kunnen nakijken).
Maak jouw eigen website met JouwWeb